Om du har problem med att se filmen kan du ladda ner senaste versionen av Flash player här.
Vi visar det vi menar… Don’t Drink & Drive. |
|||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||
![]() ATT SKAPA ETT KONCEPTDon’t Drink & Drive är rattfylleriprojektet som skapat ett koncept som idag är känt hos 75% av målgruppen 18-24 år. Don't Drink & Drive jobbar med starka påverkansinsatser mot ungdomar och rattfylleri. ATT BERÖRAVerkligheten måste gestaltas. Det är den gestaltade verklighetens ansikte vi ser och upplever. En verklighet som berör, som visat sig fungera och stanna kvar i människors medvetande. DET YTTERSTA VAPNETVarför fungerar vår 30 sekunders film på bio, i konkurrens med Coca Cola och Nokia? Jo, det handlar om stark närvaro, det dokumentära uttrycket och känslan av att det på intet sätt är en konstruerad historia. DDD har vuxit fram ur en strategi där vi ska kommunicera rattfylleriets konsekvenser med hög delaktighet i målgruppen. Det yttersta vapnet här har varit att skapa starka budskap. INTE BARA BUDSKAPDet gäller att inte bara föra ut ett budskap. Det handlar om att flytta fokus i människors medvetanden. Att gestalta verkligheten så som den ser ut. Den plattformen utgår från känslomässiga beröringspunkter. DDD är idag en av de mest framgångsrika kommunikationsprojekt gentemot den unga generationen i Sverige. VEM ÄR LARS LEWERTHLewerth har under de senaste tio åren arbetat med produktion av påverkande dokumentärfilmer inom området rattfylleri. De senaste två åren har företaget producerat två dokumentärer som sänts på TV4, ”Vi fick låna en ängel” och ”Ett ödesdigert val” – om de yttersta konsekvenserna av rattfylleri. Lewerth har också ett aktivt samarbete med MADD, världens största lobbyorganisation mot rattfylleri i USA och har gjort en mängd filmer om deras påverkansprogram. |
![]() SANT FÖR REKLAMFILMModiga beställare, kräver modiga insatser. Vi har valt en metod som väljer att kommunicera på bio. Det blir till ett möte mellan människor. I grunden finns en analys att finnas där målgruppen vill att vi ska vara. För att påverka människors sätt att tänka måste vi vara trovärdiga. Trovärdigheten är viktig för om en reklamfilm ska fungera. PÅ SANTVårt motto vid denna produktion har varit att det måste vara "PÅ SANT". Den förutsättningen har sedan fått vara styrande för hela produktionen. Val av teknik, kamera, redigering och ljudbearbetning. ATT BLI TILL ETTBudskapet i filmen förstärks om den hänger ihop med formen. En början, en mitt, och ett slut är viktigt när det gäller en långfilm men faktiskt helt avgörande i en reklamfilm. Budskapet ska hitta sin mottagare och omsättas i medvetandet av mottagaren. Vi lägger ner stora resurser på att få form, innehåll och budskap att bli till ett. Därför fungerar våra filmer oavsett om det är reklam, dokumentär eller drama. FÖR VEMAlla som har ett inslag av kamp i sin vision. Alla som har tydliga budskap. Alla som har mål om framtiden, för sina produkter eller idéer kan ha nytta av att fundera på om det är "PÅ SANT". ANALYSERA OCH TÄNK EFTER, INNANAtt jobba med kommunikation är som att fiska med metspö. Det gäller att hitta en bra brygga. När fiskarna börjar nappa blir man upptagen. Analysera och tänk efter innan. Hellbom Film AB tillsammans med Lewerth Communication erbjuder sina kunder en bra fiskebrygga. VEM ÄR JAN HELLBOMRegissör, Inspelningsledare, Produktionsledare, Producent (filmer från 1973). Född Jan Olof Hellbom i Essinge församling, Stockholm. Son till regissören Olle Hellbom. Uppväxt på inspelningsplatserna till Saltkråkan, Pippi Långstrump och Emil i Lönneberga. Driver eget produktionsbolag sedan 1983, och har producerat en stor mängd beställningsfilmer och reklamfilmer. |